Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

tisdag 18 oktober 2011

Flyga högt - Katarina von Bredow


Lånade Katarina von Bredows nya bok Flyga högt av Elsa på jobbet igår. Det tog som vanligt bara någon timme innan den var slut.

Flyga Högt handlar om en niondeklass i en liten småstad. En niondeklass som är precis som de flesta andra niondeklasser, full av osäkra människor och grupperingar. Vendela trivs ganska bra med det, eller så har hon bara inte funderat så mycket på det hela. Hon har ju Tove, och de har ju Loke och Nils att umgås med. En fin kvartett, om nu bara Nils skulle våga visa lite känslor. Vara som Loke är mot Tove. Men det gör han inte. Sen finns ju coola killen i klassen, som får hjärtat att slå lite extra, men han är ju förbjuden frukt. Det vet ju alla.

Så en dag kommer en ny tjej i klassen, en tjej som har flyttat dit med sin fosterfamilj från Stockholm. Silja heter hon och hon bryr sig inte så mycket om vad någon tycker, eller vem som ska umgås med vem, vem som är mobbad eller vem som är cool. Hennes beteende får grunden i klassen att gunga, men till det bättre?

Åh, Katarina von Bredows böcker har en speciell plats i mitt hjärta. Ingen skriver ungdomsböcker som hon. Jag tyckte om den. En liten grej som jag störde mig på var att det där med att ifrågasättandet av klassens roller var så tydligt. Att det kanske blev lite pekpinneaktigt, Vendela och hennes gäng upptäckte det så snabbt. Jag skulle vilja ha det lite mer som i Sarah Ohlssons bok, där läsaren själv upptäcker rollerna och vad som händer i klassen utan att någon berättar det för en. Kanske också att den liknar Tusen gånger starkare lite mycket i beskrivningen, men jag har inte läst den så jag kan faktiskt inte jämföra. Annars så är den himla bra, tonåringarna känns verkliga och jag gillar att Vendelas killproblem inte var så himla givet. Vackert språk och fantastisk tonårskärlek som vanligt! Rekommenderas!

Inga kommentarer: