Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

måndag 17 oktober 2011

Sankta Psyko - Johan Theorin


Jag har varit sugen på Johan Theorins nya bok ett tag nu, och i lördags fick jag låna den av en kollega på jobbet. Jag tog med mig den hem på söndagen, läste lite på lunchen och strax innan läggdags var den slut. Det säger kanske lite om vad jag tyckte om boken också. Det har nämligen varit massa blandade åsikter om den här. Kollegorna på jobbet sa "nja..." och Stringhyllan till exempel sa "ja, ja, ja!".

Sankta Psyko handlar om Jan Hauger, en förskolelärare, som söker jobb på förskolan Gläntan. Gläntan ligger i anslutning till ett psykhus där våldsamma psykiskt sjuka är intagna och barnen som går där har föräldrar som är inlagda på sjukhuset. Vissa kanske tycker det är obehagligt med en sån arbetsplats, men inte Jan. Han har nämligen en alldeles egen anledning till att jobba nära Sankta Psyko.

Mer än så tänker jag nog inte skriva om handligen, för jag läste inte om den innan och tror att det var lite av anledning till att jag tyckte så mycket om den. För åh, jag tyckte den var himla spännande och obehaglig. Och bra. Språket var inte riktigt på samma höga nivå som hans föregående böcker, men jag har lite svårt att avgöra om det är med flit eller inte. För jag tycker det gör att boken känns mer skum och lite konstig, och för mig är det precis som det ska vara. Den är inte alls samma typ av bok som hans tidigare, vilket jag tyckte om men andra kanske blir besvikna på. Men läs!

Inga kommentarer: