Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

söndag 16 oktober 2011

Mörk Jord - Belinda Bauer


Mörk Jord handlar om Steven Lamb, en tolvårig pojke som lever tillsammans med sin mamma, sin lillebror och sin mormor i ett ganska nedgånget hus i England. Långt innan Steven föddes mördades hans morbror, Billy Peters, av en pedofil och seriemördare. Billy var bara 12 år när han blev mördad, precis som Steven, och hans kropp återfanns aldrig men man tror att han ligger nedgrävd någonstans på heden utanför byn.  Deras familj är ganska dysfunktionell och hans morbrors död har lagt en skugga över hela familjen, så Steven inbillar sig att om han bara hittar platsen där hans morbror är begravd så kommer allt bli mycket bättre. Problemet är att det bara finns en person som vet vart Billy ät begravd, och det är hans mördare, Avery. Så Steven bestämmer sig för att skriva ett brev till Avery för att ta reda på vart Billy vilar någonstans. Men det kan ha varit bland det dummaste han har gjort...

Jag var helt inställd på att det här skulle vara en deckare och förväntningarna var där efter. Jag gillar deckare, gärna ganska läskiga och råa sådana. Och på något sätt hade jag fått för mig att den här skulle vara precis en sådan. Där hade jag dock fel.

Den är bra skriven, det är den absolut. Jag gillar Steven och känner ganska mycket för honom under Belindas beskrivningar av hans familj. Jag tycker att hon gestaltar en tolvårings känslor och tankar ganska bra, utan att det blir en barnbok. Däremot störde jag mig på vissa av översättarens (antar jag) ordval, såsom "laga té".Jag vet att man kan säga så, men "koka té" känns som ett "svenskare" uttryck. Jag funderade en del över faktumet att en person mördades för en massa år sen faktiskt lämnar spår inte bara i den generationen, utan i kommande generationer. Men, jag hade förväntat mig mer spänning. Någon slags gåta. Istället blev det ett ganska abrupt slut och aldrig riktigt läskigt, enligt mig. Det kändes mer som en mörk roman än en deckare. Hade jag vetat det innan hade jag nog läst den med helt andra ögon och tyckt helt annorlunda. Men överlag en helt okej bok, kanske till och med en ganska bra en med rätt förväntningar.

Läsex. från Modernista

Inga kommentarer: