Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

söndag 6 november 2011

Två gånger är en vana - Denise Rudberg


Igår låg jag uppe sent och läste Två gånger är en vana av Denise Rudberg. Det är hennes andra "deckare" eller "elegant crime" som hon vill kalla det.

Boken handlar om Marianne Jidhoff, en förmögen åklagarsekreterare som är strax över femtio, som ingår i en spaningsgrupp tillsammans med Olle (som är den som skapat gruppen), Torsten Ehn och Augustin Madrid. I början av boken hittas en mäktig finansman misshandlad på sitt kontor i mellandagarna. Han jobbar på det stora investmentbolaget The Chinese Wall. Det är svårt att få reda på vad som hänt, för i det här företaget så håller man varandra om ryggen. Men allt eftersom tiden går dyker det upp information om ett företag som på något sätt har lyckats behålla regeln om att ägandet går i arv från far till son, kvinnor stängs helt ut ur företaget. äktenskap som granskas innan de tillåts och djup ilska. Samtidigt får man följa spaningsgruppen i deras privatliv, följa med på creddiga fester och hångel.

Jag skulle inte säga att det här är en renodlad deckare, utan mer chic-lit med en gåta i. Men tro inte att jag inte gillar det, jag tycker Denise Rudbergs böcker är jättebra. Hennes karaktärer känns så äkta, känslan av överklass är så bra beskriven att det känns som om Denise växt upp precis sådär. Det är riktiga mysböcker och jag kommer definitivt läsa de som kommer och säkert läsa om de som jag läst när jag befinner mig i en lässvacka. Jag gillar speciellt när hon tar in karaktärer från sina tidigare böcker och låter dem vara med på ett hörn. Hon skriver ju om Stockholms överklass och den klicken är ju inte så stor, så det känns inte konstigt att alla känna varandra på ett eller ett annat sätt. Men gillar ni chic-lit, eller bara känner för att dricka vin, äta godis och läsa något riktigt mysspännande, så köp för sjutton!

1 kommentar:

Millas Hälsoblogg sa...

Blir så sugen på att läsa den här boken.