Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

måndag 7 november 2011

Inte på riktigt, inte på låtsas - Maja-Maria Henriksson


En eftermiddag i slutet på februari la jag mig ner i soffan och läste hela Maja-Maria Henrikssons första bok, Jag Finns, från början till slut. Det var ingen jättebedrift eftersom den inte är speciellt lång, men ändå. Jag hade magont och ville mest blunda ibland, men det var det värt. Så när hennes andra bok Inte på riktigt, inte på låtsas kom ut kände jag att det här är en bok jag måste läsa.

Inte på riktigt, inte på låtsas är en fortsättning på Jag Finns och tar vid där debuten börjar. För er som inte visste det är Maja-Marias böcker delvis självupplevda (vilket gör att man känner ännu mer obehag). Tvåan börjar alltså en tid efter man tror att allt ska bli bra. När Johanna har fått skolan att reagera och mamma att lyssna. Men så blir det inte. För mamma träffar Krister och Krister blir lätt arg. Han hatar när Johanna leker med maten och lämnar kläder på golvet. Så Johanna får flytta in i Kristers etta i stället, får inte bo kvar hemma längre. Johanna gömmer sig bakom skalbaggsskalet som finns inuti henne och träffar Jens. Fina, fina, Jens. Som inte tror på klockor och tid, som säger att då är då och nu är nu, som tycker om henne, som ingen annan förstår sig på och som folk tycker att man ska akta sig för. Johanna hamnar i ett dåligt förhållande och hennes jakt på bekräftelse och att tillhöra gör det svårt att förstå det.

Maja-Maria Henriksson verkar besitta den där förmågan att skriva så att jag får ont i magen. Jag vill ruska om Johanna och fråga henne varför hon gör så där mot sig själv. Jag vill skrika till hennes mamma och pappa och slå Krister och Jens i magen. Det är svårt att förstå att vuxna kan vara så blinda inför barns problem, eller kanske deras egna problem. Det här är ingen upplyftande läsning men jag tycker att ni ska läsa den ändå.

Inga kommentarer: