Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

onsdag 2 november 2011

The Magicians - Lev Grossman


Nu är jag klar med The Magicians av Lev Grossman. Det tog ett tag, andra böcker kom emellan, men nu är jag som sagt klar.

The Magicians handlar om Quentin, som precis ska avsluta high school. Quentin Coldwater är en intelligent kille som alltid har haft lätt för det mesta och därför spenderar mycket av sin tid fantiserande om Fillory, världen i hans gamla favoritböcker sen barndomen, och övandes på sina korttrick. Så en dag blir han antagen till trollkarlsskola och får lära sig magi. Efter en tid som färdigutbildad trollkarl får Quentin och hans kompisar reda på att Fillory finns på riktigt, och äventyret kan börja.

Jag har försökt fundera lite på vad jag ska skriva om den här boken. När jag säger att jag äntligen är klar med den menar jag inte att jag tyckte den var tråkig. Inte hela vägen i alla fall. I början var den jättebra, när Quentin skulle börja på Brakebills och allt var nytt. Men väl där tyckte jag det blev lite konstigt. Grossmans handling går väldigt fort framåt och efter vad som kändes som en fjärdedel av boken var hela utbildningen slut och det var dags för Quentin och hans kompisar att börja det riktiga livet. Då var jag mest besviken över hur lite uppstyrt det var. Det finns en magiskola, men ingen plan för vad man ska göra efter den och alla i Quentins gäng beter sig ansvarslöst och utan någon framåtanda alls. Men sen, när de tar sig till Fillory, börjar det arta sig. Då blir det faktiskt riktigt riktigt bra. Och jag längtar tills nästa bok, trots alla tveksamheter i början.

Inga kommentarer: