Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

onsdag 30 november 2011

The Night Circus - Erin Morgenstern


Jag blev nyfiken på The Night Circus när vi fick in den på jobbet, en bok med det namnet och så fint illustrerad måste ju läsas. Jag beställde den häftade boken med ett annat omslag än det vi hade i butiken, så är man en omslagsfantast kan det vara kul att veta att det finns olika omslag att välja mellan!

The Night Circus handlar om en circus som dyker upp helt utan förvarning runt om hela världen. Den öppnar vid midnatt och stänger vid gryningen och den är allt du någonsin kunnat drömma om. Du kan köpa chokladpopcorn och varm cider, se akrobater som böjer sin kropp åt helt fel håll, besöka spådamen, förvirra dig i Molnlabyrinten eller lämna en önskning vid Önsketrädet. Det få vet är att circusen inte bara är ett ställe för dina drömmar, utan även en spelplan för en duell som upprättades för åratal sen. En duell som inte ens illusionisten Celia eller assistenten Marco riktigt vet vad den går ut på, eller hur reglerna ser ut. Trots att de har tränats för det här sen de var mycket små. Men en av dem måste dö för att den andra ska kunna vinna. Problemet är bara att de älskar varandra, och hur ska man kunna välja mellan livet eller kärleken?

Jag tyckte den här boken var lite seg i början. Kanske för att det alltid tar mig lite längre tid att komma in i böcker på engelska och att tempot i den här inte direkt var högt. Men när jag väl fastnat, då fastnade jag ordentligt. Jag önskar att den här circusen fanns på riktigt, jag hade velat leta efter vägen ut i  The Cloud Maze, vandra i The Ice Garden, lämna en ros till kärleksstatyn, äta lakritschokladmöss och se fantastiska föreställningar av en illusionist som inte alls var en illusionist. Jag ville flytta in i den här boken, bli kompis med Poppet och Widget precis som Bailey blev, se The Room of Books och framförallt vill jag finnas i en värld där magi finns. Berättelsen om Celia och Marco var så vacker, precis som hela boken. Jag älskade att man hade lagt tid på att få den att verka magisk och genomtänkt inuti också. Med illustrationerna inuti boken som kom med jämna mellanrum, som påminde om att det inte var en helt vanlig bok jag låg i sängen och läste. Ni måste läsa den här, bara måste. Jag älskade den!

1 kommentar:

Jessica sa...

Åh, den verkar ju faktiskt kalasfin!