Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

måndag 19 september 2011

Innan jag dör - Jenny Downham


Innan jag dör handlar om Tessa som är 16 år och döende i leukemi. Nu kanske ni tycker att jag avslutar för mycket, men det är liksom hela grejen med boken. Hon ska dö och hon dör i slutet. Men boken handlar om tiden innan, såklart. För Tessa har en lista med saker som hon vill uppleva innan hon dör. Som att ha sex, testa droger, bli berömd och bli kär.

Jag vet att Emelie älskar den här boken, så mina förväntningar var väldigt höga redan innan. Och när jag kommit till hälften så var jag rätt oberörd, förstod inte riktigt grejen. Jag tyckte Tessa var kall, att relationen mellan henne och pappan kändes skum. Men sen ändrades det. Ju närmare Tessa kom döden desto mer känslofylld blev boken. Hon träffade Adam, finaste, finaste Adam och började ifrågasätta allt. Som jag grät. Tusen tårar kändes det som. Niclas kom in och frågade varför jag var ledsen och jag bara pekade på boken i handen och grät. Är den på riktigt frågade han. Nej, men den kunde vara, och det är det som är så hemskt. Ge den en chans och läs den.

Inga kommentarer: