Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

onsdag 21 september 2011

Änglamakerskan - Camilla Läckberg


Jag fyndade ju Änglamakerskan igår så jag tänkte att jag skulle skriva en liten recension på den nu. En sån här bok tar ju inte så lång tid att plöja igenom.

I Läckbergs senaste har berättelsen sin början med en familj som försvinner spårlöst under en påskmiddag 1974. Alla utom den lilla dottern Ebba är försvunna när polisen anländer till platsen. Försvinnandet förblir olöst och Ebba adopteras av en familj i Göteborg. Några decennier senare, efter att Ebbas och hennes man Mårtens gemensamma barn har omkommit, bestämmer hon sig för att flytta tillbaka till sitt föräldrahem. Där drev hennes pappa ett internatskola med fast hand. Ebba och Mårten har bestämt sig för att rusta upp stället och driva ett B&B där. Men efter att intorkat blod hittats under golvplankorna i matsalen börjar allt underligare saker hända i Fjällbacka.

Så, vad tyckte jag? Den var helt okej. Jag tror att jag gillar den bättre än många av mina bokbloggarkollegor (jättelångt ord) eftersom det var massa år sen jag läste något av Camilla Läckberg. Har liksom inte tröttnat. Jag kunde inte riktigt lösa alla delar av mysteriet på förhand och det gillade jag. Men vissa trådar kändes lite lösa även efteråt och fick inget riktigt fäste. Störde mig även på Erika och tyckte hon kändes överflödig. Inte alls spännande. En annan sak som var superirriterande rent språkmässigt var sättet Läckberg skrev på i dialogerna när karaktärerna i boken avbröt varandra. Exempel: "Men jag tänkte att ? Sa Erika" Exakt sådär såg det ut i min Kindle i alla fall. Jag störde mig på det varje gång. Har egentligen inget bättre förslag på hur man skriver när karaktärer avbryter varandra (kanske är bäst att låta dem säga sitt, eller inte ha så många "avbrytningar"). Men i slutet tyckte jag det var riktigt spännande och det kändes faktiskt som godkänd slö/sträckläsning och underhållning. Sen är jag lite för svag för svunna händelser och tider som blandas in i nutiden, känns mystiskt och bra!

Inga kommentarer: