Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

torsdag 29 september 2011

The Help - Kathryn Stockett


Det har pratats så mycket om den här boken, The Help eller Niceville som den heter på svenska. Jag blev så irriterad på den svenska titeln att jag bestämde mig för att läsa den på engelska istället, vilket jag är väldigt glad att jag gjorde. Men jag förstår fortfarande inte varför man inte kunde gett boken namnet "Hembiträdet" istället för ett fånigt engelskt namn som nämns ett fåtal gånger i boken.

Boken handlar om Skeeter, en tjej från en välbärgad familj i USA's söder. Hon kommer hem från universitetsstudier och till sin mammas stora skam har hon, tvärtemot alla hennes väninnor, studerat istället för att träffa en vettig man. Skeeter drömmer nämligen om att bli författare, men får nöja sig med att skriva städtipsen i tidningen. För att klara av dem så tar hon kontakt med sin vänninas hembiträde Aibileen, men de bestämmer sig ganska snart för att skriva mer än bara städtips. Med hjälp av Aibileens vän Minny blir det en bok om hur hembiträden behandlas i södern, hur man ser på svarta och vita och hur absurda reglerna är.

Vilken fantastisk bok! Jag tyckte språket var urbra, jag kan höra Aibileen och Minny i deras delar av boken och det känns som om jag kan ta på den stela känslan under bridgekvällarna. Jag drömde om svarta och vita, om orättvisorna och hemskheterna. Jag drömde om boken, det bevisar att den satt sina spår. Den var tung och hemsk men samtidigt väldigt lättläst. Den både undervisar och underhåller. Man kan ha många intressanta diskussioner kring den här boken och jag tror att det kan bli en bra "skolbok". Läs! Förresten, ni har väl inte missat att den kommit som film också?

1 kommentar:

Millas Hälsoblogg sa...

Tack för tipset. Har sett reklam på både film och bok men inte läst vad den handlat om. Låter intressant