Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

måndag 5 september 2011

Båten - Nam Le


Jag har velat läsa Båten av Nam Le så himla länge. Mest på grund av hypen och det vackra omslaget. Så nu tog jag tag i det.

Båten handlar om olika människoöden världen över. En dödssjuk konstnär som inte får träffa sin dotter, gatubarn i Colombia, barn med en dödssjuk mamma i en fiskeby någonstans i Australien, flyktingar, en resa till Iran. Det mesta får plats.

Gillade jag det då? Om jag ska vara ärlig, och det vill ni ju förstås att jag är, så är jag sådär imponerad. Han har ett underbart språk och det är stundtals fantastiskt, men alldeles för långa noveller. Jag vill gärna ha en novell på runt 30 sidor och Nam Le låg ibland på 50-70 sidor. Det fungerar inte riktigt för mig. Skriv en hel bok i så fall. För det svalnar i mitten, historien går inte att berätta hela vägen. Oftast är början och slutet riktigt bra, men jag hinner tröttna emellan. Tyvärr. Däremot är det vissa av novellerna som griper tag, bland annat Båten och Möte med Elise. Men nja, ingen fullträff för mig.

Inga kommentarer: