Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

söndag 17 juli 2011

Det stora huset - Nicole Krauss


Det stora huset av Nicole Krauss handlar om flera olika historier om ett skrivbord, för att sammanfatta den. Egentligen handlar den om så mycket mer än det. Den handlar om att förlora någon, att klänga sig fast vid något, om rädsla, kärlek, döden och hemligheter. Den handlar om så mycket att jag inte tänker gå in på varje historia för det vore att säga för mycket. Gemensamt för alla historier är att ett stort mörkt skrivbord spelar en central roll i dem.

Jag har varit sugen på den här länge. Jag läste Kärlekens historia på engelska för massa år sen och älskade den. Dessutom skrevs det massa positivt om Det stora huset i alla tidningar. Så när jag fick pengar slog jag till. Och vilket bra val. Jag läste enstaka partier högt, resten läste jag tyst för mig själv men jag kunde inte sluta tänka att den var så vackert skriven. Den är lite mer litterär (hatar att beskriva en bok så, men jag måste) och jag känner att jag kommer vilja läsa om den igen för att verkligen greppa allt. Men snälla, läs den! Jag funderar på att leta reda på Kärlekens historia inbunden på svenska på bokbörsen för att kunna ha i hyllan, skulle vara fint att ha i hyllan.

Inga kommentarer: