Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

torsdag 25 november 2010

Lakritskolor med havssalt


Häromdagen bakade jag chokladdoppade lakritskolor med havssalt från Johanna Westmans bok" Julgodis - för små och stora sockerbagare". Dom blev helt överrumplande goda! Här är receptet:

Ingredienser: 
3dl vispgrädde
3dl strösocker
1dl sirap
1msk kakao
1/2 påse (eller 3/4dl) av godiset turkisk peppar
2 tsk smör
200g mörk choklad (jag behövde mer än så, men så var jag lite "kladdig" av mig)

Såhär gör du:
Klä en form (ca 20x20cm) med bakplåtspapper.
Krossa karamellerna. Blanda sedan grädde, socker, sirap, kakao och de krossade karamellerna i en vid gryta. Låt det koka upp under omrörning. Låt sedan koka kraftigt utan lock och utan att röra tills termometern visar 117-120 grader (eller tills smeten klarar kulprovet). Det tar ca 15 minuter i en vid gryta, rör om då och då.
Rör ner smöret och häll smeten i formen, ställ att kallna.

Smält sen chokladen och låt den svalna till ca 30grader (det ska helst bara skilja 10 grader mellan chokladen och kolan). Skär eller klipp kolan i bitar (jag klippte - så mycket enklare!). Doppa varje bit i chokladen och lägg på galler eller bakplåtspapper.
Strö lite havssalt på innan chokladen stelnat!

Inga kommentarer: