Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

måndag 8 augusti 2011

Tjärven - John Ajvide Lindqvist


Det gick inte så bra att lyssna på ljudbok på planet till och från Kreta, jag somnade mest. Men när jag kom hem passade jag på att lyssna igenom hela under mina cykelturer till och från jobbet.

Tjärven handlar om sju stycken ur avgångsklass -86 som träffas för att fira midsommar ihop på en liten ö i Ålands skärgård 25 år efter studenten.Väl där blir de rånade på båt och mobiltelefoner. De är strandsatta på ön med potatissallad, chips, alkohol och en bergsprängare med bandet Modern Talking som rullar om och om igen. Det är dagen då solen står som högst på himlen och snart inser de att de inte är ensamma längre. Det är dagen frusna drunknade från havets botten tar sig upp för att värma sig i solen strålar. Och kanske äta lite grann. Är det någon som överlever?

Tjärven var bra, riktigt bra. Men den var också riktigt äcklig och rå. Jag hade nog föredragit att läsa den (trots att John Ajvide Lindqvist gör ett perfekt jobb som uppläsare) för att kunna distansera mig lite då och då. Det blir så himla påtagligt och vid vissa tillfällen mår jag nästan lite illa. Fantastisk bok om vem man är och vem man blir när det verkligen kniper. Lyssna eller läs! Den här finns bara som e-bok och mp3-bok (nedladdningsbar), men ge den en chans ändå!

Inga kommentarer: