Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

söndag 14 augusti 2011

Game of Thrones - George R.R. Martin


Efter att ha sett tv-serien var jag ju tvungen att läsa första boken som heter A Game of Thrones. Hela bokserien heter A Song of Ice and Fire.  På engelska eftersom den inte kommer förrän i september på svenska.

Boken handlar om olika familjer i The Seven Kingdoms som fightas om tronen. Bättre än så kan jag inte beskriva den. Det är så invecklat alltihopa.

Det var min första engelska bok på flera år. Och den var på 800 sidor. Fantasy dessutom. Men vet ni vad? Det gick lättare än vad jag trott. Dessutom var den så bra! Jag älskar att man får följa massa olika personer och att författaren inte är rädd för att "kill his darlings" om det behövs. När jag läste boken insåg jag hur duktiga de varit med serien. Det är inte alls mycket som saknas. Vissa händelser har kastats om lite och smådetaljer har tagits bort. Men annars så är den väldigt exakt. Man känner igen hela dialoger. En grej tyckte jag till och med var bättre gjord i serien än i boken.


Spoilervarning! De scenerna när Daenerys ska ha sex för första gången. I serien är det hemskt, hon gråter, det gör ont och den allmänna känslan är rätt obehaglig. Tills några avsnitt senare när hon får "lära sig" hur det ska bli skönt. I boken säger hon nej, gråter och tycker det är extremt läskigt i början, men när Khal Drogo får "sin vilja igenom" och kör på ändå blir det ändå hur skönt som helst i slutet. Eh. Nej. Tyckte inte alls om. Kändes sjukt gubbigt. Lite som att vi alltid säger nej i början men egentligen så vill vi ju och det blir ju skönt ändå. Det gav mig dåliga vibbar.

Annars, mycket bra. Kommer definitivt läsa resten!

Inga kommentarer: