Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

tisdag 2 augusti 2011

Himlen börjar här - Jandy Nelson


Jag ville prova att läsa Himlen börjar här eftersom den är utgiven av samma förlag som gav ut Sarah Ohlssons och Jenny Jägerfelds böcker nämligen Gilla Böcker förlag, och dem älskade ju.

När 17-åriga Lennies storasyster Bailey helt plötsligt segnar ner och dör förändras allt. Bailey var den utåtriktade, perfekta systern och Lennie vet inte vem hon är utan henne. Hon låter sig ätas upp av sorgen, men mitt i allt förändras något. Kan man verkligen vara så kär att hjärtat slår dubbla slag fastän det fortfarande är trasigt av sorg?

Den var så fin den här. Det var vanliga kapitel blandad med de dikter som Lennie skrev. Hon skrev nämligen dikter, hela, hela tiden. Jag älskade dem. Jag gillade boken också, men jag älskade den inte. Det var något litet som saknades, det där lilla extra som "Här ligger jag och blöder" och "Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag" hade. Kanske beror det på att det här är en amerikansk ungdomsbok? Jag har inte läst så många "icke-svenska" ungdomsböcker och jag kan tänka mig att det kan vara stor skillnad på hur man ser på livet bland ungdomar. Jag vet faktiskt inte, men jag provar gärna fler!

Inga kommentarer: