Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

fredag 20 maj 2011

Matrevolutionen - Andreas Eenfeldt


För ett tag sedan läste jag ut Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt. Jag har väntat lite med recensionen, för den är svårskriven. Jag tycker att det är svårt att recensera faktaböcker överlag och har funderat mycket på vad jag ska skriva.

Matrevolutionen handlar om kostrådens historia och fördelarna med lågkolhydratkost, riktigt fett i maten (lchf) och varför det blev som det blev. Boken är lätt att ta till sig och enkelt skriven, så man behöver inte vara någon expert inom kost redan från början för att få ett hum om hur allt ligger till. Eenfeldt tar stor hjälp utav olika studier och visar mycket statistik som stöder hans teorier och det tycker jag är bra, men jag tycker han skulle tagit sig mer tid åt att förklara de delar av studier som inte stödjer hans teorier, varför de resultaten såg annorlunda ut. Det hade känts mer trovärdigt då. Sen kan jag också tycka att det blir väldigt mycket upprepningar efter ett tag, en känsla av att jag redan läst det som står i ett tidigare kapitel infinner sig ibland. Men överlag en väldigt bra bok för dig som är intresserad av lågkolhydratkost och hur kostråden tog sin form.

Den rekommenderas dock varmt till alla som känner sig nyfikna på varför det är ofarligt med fett i rimliga mängder!

Inga kommentarer: