Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

onsdag 4 maj 2011

Cirkeln - Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg


Den här boken har ju blivit hyllad lite överallt. Ni kan läsa om den här, här och här. Just det, här kan man köpa den också! Den handlar om sex helt olika tonårsflickor som inte har någonting gemensamt men som tvingas att samarbeta för att överleva. Lägg till magi, mord, en mindre stad och ett magiskt råd som verkar veta mindre än vad de vill visa så har du boken i en liten ask. Nästan i alla fall. 

Bra är den, jättebra. Jag tyckte den var sjukt obehaglig emellanåt och det är absolut ingen bok för lite barnsligare barn i de yngre tonåren. Det är sex, droger och död utan retusch. Men jag älskar att det hela tiden händer saker, boken stannar liksom aldrig upp och andas lite utan det är pang på. Det gör att den är väldigt lättläst för en lite mer van läsare men också perfekt för någon som lätt ger upp när det blir tufft. Det enda jag stör mig på är tjejerna. Missförstå mig rätt - jag gillar personligheterna och att dom tagit sex tjejer som är så olika att alla kan förlika sig med någon. Men jag vill ha mer! Jag vill veta hur de ser ut, vad Minoo har i bokhyllan, vad Anna-Karins favoriträtt är, vilka Idas familj är och vad Rebeccas föräldrar tycker om ätstörningarna. Dessutom är de lite väl fega. Det är lite för mycket "åh, det här kommer jag aldrig våga berätta för dom andra". Men det är nog ganska vanligt för tjejer i ettan på gymnasiet. Men ändå. Någon som är rättfram och ärlig i alla situationer hade varit skönt. Så kontentan är att det är en helt sjukt bra bok och jag vill ha de nästkommande två delarna i handen nu!

Inga kommentarer: