Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

torsdag 12 maj 2011

De utvalda: Tankeläsaren - Kristin Cashore


Jag har läst De utvalda: Tankeläsaren av Kristin Cashore. Den finns både med vuxenomslag och ungdomsomslag.
Barn som föds med olikfärgade ögon i något utav de sju kungadömena vet man att de barnet har en unik talang eller förmåga. Det kan vara tankeläsande, matlagning, väderförutseende, krigandets gåva eller som huvudrollen Katsa - dödandets gåva. Alla som föds med olikfärgade ögon - så kallade särlingar - måste (ibland mot sin vilja) lämnas till kungen. Deras gåvor kommer sen till användning för kungen på olika sätt.  Katsa tvingas använda sin förmåga för att döda, skada och tortera de som har något otalat med kungen.

När Katsa träffar prinsen Po börjar deras liv ta en ny vändning. Vem är det som har kidnappat Pos farfar och varför? En oro och fara sprider sig genom de sju kungadömena. Kan Po och Katsa kämpa emot den, trots att dess förmåga är att styra andra människor?

Jag har verkligen fastnat för ungdomsfantasy på senaste tiden. Kan inte sluta. Cirkeln och De utvalda har verkligen passat mig perfekt! Det jag gillar med De utvalda är att det är en lite mognare känsla och sen älskar jag Katsa. Hon är hård och vet precis vad hon vill - och hon vill inte bossas med. Till skillnad från Po - som är mjuk och ärlig. Som inte kör med någon och alltid tar hänsyn till andra, utan att vara mesig. De vägde upp varandra fint igenom hela boken. Rekommenderar jag den här? Oh ja! Kommer det fler? Yes!

Inga kommentarer: