Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

måndag 27 juni 2011

Här ligger jag och blöder - Jenny Jägerfeldt


Även Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeldt avverkades i helgen.

Boken handlar om 17-åriga Maja, som av en händelse råkar såga av 5mm av sin tumspets i ett försök att göra en hyllskulptur (eller vad man skulle kunna kalla det). Det är hemskt, javisst, men Maja försöker få alla att förstå att en avsågad tumspets inte tyder på depression utan mer på total klantighet. Hennes pappa tror henne ändå inte riktigt. Det hade kanske hennes mamma gjort, om hon nu gick att få tag i. Det gör hon inte - inte heller är hon hemma när Maja kommer till Norrköping för att hälsa på, vilket gör henne orolig. Visst träffar hon fina Justin och coola Sarah, men vart är egentligen mamma?

Ni som såg mitt tidigare inlägg med utdrag ur boken förstår säkert att det kommer bli en hel del positivt om den här. Det stämmer. Jag tyckte så himla mycket om den att jag idag gick och köpte hennes vuxenroman "Hål i huvudet", längre än så ville jag inte vara från en ny Jägerfeldt-upplevelse. Den är skriven med en stor dos svart humor och jag tycker det tar det hela till en helt annan nivå. Jag skrattar till för mig själv ganska ofta och ryser nog lika ofta av Majas tillbakablickar till tumavsågningen. Den här romanen fick Augustpriset och jag har inga svårigheter med att förstå varför. Läs!

Inga kommentarer: