Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

onsdag 15 juni 2011

Det fördolda - Hans Rosenfeldt & Michael Hjorth


Nu är deckaren Det fördolda av Michael Hjorth och Hans Rosenfeldt utläst. I Västerås får polisen ett samtal om att 16-åriga Roger saknas av sin mamma. Efter några dagar tar polisen tag i det hela och Roger hittas - död. Rikskrim kopplas in på fallet efter polisen Haraldssons strulande.

I Västerås befinner sig även den forne kriminalpsykologen Sebastian Bergman för att sälja och sortera ut sina döda föräldrars hem. Efter att hans familj omkom i tsunamin befinner han sig i ett själsligt mörker och har sedan länge stängt dörren till omgivningen. Men omständigheter leder till att Sebastian blir inblandad i polisutredningen och det dröjer inte länge förrän han börjar hjälpa till mer och mer frivilligt.

Jag gillade Det fördolda, det är en bra deckare. Den har inte riktigt samma driv som Kristina Ohlssons böcker, utan historien förs framåt i ett saktare mak. Jag är inte riktigt säker på om det är positivt eller negativt, det är så bara. Jag tycker om att man får många detaljer och jag pendlar ofta mellan flera gärningsmän/kvinnor. En mycket läsvärd deckare som jag rekommenderar. Jag kommer fortsätta läsa serien, for sure.

Inga kommentarer: