Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

torsdag 17 februari 2011

I don't want to be a baby

Ofta lever jag i en egen liten bubbla och när den bubblan spricker så blir jag alltid lika ledsen. Jag blir ledsen över att en liten sexårig pojke blir mobbad och stucken med kniv för att han gillar rosa kläder och har nagellack. Jag blir ännu ledsnare för att skolan inte tycker att det är en så stor grej att de behöver kontakta föräldrarna, utan avskriver det hela som en liten incident. Jag blir upprörd över att föräldrar i Kina tycker att det viktigaste är hur smart deras barn är, att den placerar sig bra i tävlingar. Såpass viktig att allt annat sätts åt sidan. Att en människa kan få bestämma över någon annans lycka på det sättet är för mig skrämmande. 


Jag blir arg för att Katerina Janouch skriver en manual till tjejer som läser hennes blogg där hon informerar om hur man ska undvika att bli våldtagen. Ett av tipsen är att undvika att bli full eller drogad. Jag blir arg för de tjejers skull som läser den där listan och faktiskt har blivit våldtagna. För att någon sitter och säger att de kunde ha förhindrat det. Så fan heller. Eller att dom på SVT Debatt  för ett tag sen pratade om att killar har en större sexualdrift än tjejer rent kroppsligt och biologiskt. För att bevisa det här kunde man enligt Pelle Billing göra ett test. Ta en snygg kille och en snygg tjej. Be dom gå till en bar, väl på baren ska de gå fram till 10 tjejer/killar och fråga om de vill gå hem med honom/henne och ha sex. Eftersom fler killar kommer säga ja till tjejen bevisar detta tesen. Mycket enkelt. Att det finns människor i Sverige 2011 som tror att de svaren de här två personerna kommer få inte reflekteras av att det är mer okej för en kille att ha sex med massa tjejer än tvärtom gör mig förtvivlad. Att en kille kan tafsa på en tjej på krogen och tycka att det är okej med svaret "jag fick sån lust att jag inte kunde låta bli".  




Att någon säger "Lär dom er inte svenska längre" till mig när jag gör ett grammatiskt fel i kassan på jobbet bara för att jag har mörkt hår och mörka ögon gör mig förbannad. Förbannad för att det är så jävla många människor som får höra det där varje dag. Jag har hört det en gång och det gjorde mig gråtfärdig. Att män tycker det är okej att skämta om vad jag gjorde i lördags kväll eller skoja om att ta mitt nummer när jag ber någon skriva under ett kvitto. Eller att muskliga killar på gymmet tycker att dom kan sno tjejers maskiner med motiveringen att de ändå inte gymmar på riktigt och sen säga att dom kan ta en promenad runt gymmet så länge. Att ingen säger ifrån när något sådant händer. Att Lindex gör barnkläder till tjejer mindre i storlekarna än motsvarande kläder för småkillar med motiveringen att småkillar "busar runt på ett annat sätt". Att Lindex fortfarande tycker det är viktigt att det finns kill- och tjejkläder.  


Det finns så fruktansvärt mycket att bli arg, ledsen, upprörd och gråtfärdig för. Jag har inte ens berättat en tiondel av det som gör mig ledsen. Jag hoppas att jag, om jag får barnbarn, kan berätta för dom att det var så här det var när jag var ung. Att dom ska titta på mig och fråga om jag är allvarlig. Egentligen skulle jag vilja kunna berätta det för mina barn och få samma reaktion, men det är nog att hoppas för mycket. Jag ser fram emot att vara en del av förändringen. 


http://brollopslycka.blogspot.com/2011/01/mohippad-i-helgen.html
http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article8464574.ab
http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article8543287.ab
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sexarig-pojke-knivhoggs-i-nacken_5931477.svd  

Inga kommentarer: