Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

tisdag 7 maj 2013

Kärleken i Julia Anderssons liv - Åsa Moberg


Nu har jag äntligen läst ut Kärleken i Julia Anderssons liv, nu när inte tentor och plugg varit i vägen. Boken utspelar sig i 70-talets Stockholm. Julia är en ganska framstående ung kvinna som lever i ett tryggt förhållande med den lite äldre Rune. Så träffar hon Hubert Meyer, chef på Moderna museet och mitt i händelsernas centrum och en kamp mot känslorna för honom och känslorna för Rune uppstår i Julias inre. I en tid när alla har något vid sidan av är det självklart att också hon kan ha det, eller?

Jag tycker om den här boken, den har något visst. Någonting som för den framåt. Jag tycker om feminismen som får ta form i boken, men jag kan också störa mig på att den inte riktigt är där ännu. Hur mycket Julia inte förstår eller hur fel det blir. Det irriterar mig att Julia ska vara en stark feministisk kvinna, men i förhållandet med Hubert så känns hon väldigt passiv trots att det alltid är hon som ringer, åker dit osv. så har Åsa Moberg fått det att framstå som att Julia är väldigt passiv och likgiltig till händelseförloppet. Samtidigt så kommer det vissa klockrena analyser av det manliga beteendet och feminismen får ta plats bland dialogerna. På tal om dialogerna, de var inte bokens starkaste sida. De kändes stolpiga och lite taffliga, som om författaren hade hoppat över någon mening här och där, det flöt liksom inte. Men ändå. Ändå så lämnar den mig med en känsla av att det var en bra bok. Jag gillar den smygande känslan av att Rune inte alls är den perfekte feministiske mannen som låter sin hustru ta plats, trots att han utger sig för att vara det och säger saker som för att vara det. Hur han talar om för henne att hon minsann är utbytbar, att hon bara är en av de kvinnor han hade kunnat leva med, som för att förmå henne att stanna för att inte mista att vara nummer ett i hans liv.

Det är en bra bok som speglar 70-talets Stockholm bra (tror jag, det känns så) och den är både eftertänksam och allvarlig.

Inga kommentarer: