Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

torsdag 17 november 2011

Eldvittnet - Lars Kepler


Nu har jag äntligen kommit fram till lite av det jag vill säga om Eldvittnet som jag köpte i lördags! Har du inte läst någon av böckerna och har en läsplatta? Passa på att ladda ner bok 1,2 och 3 på Adlibris för 99 kronor! Länken hittar du här! Vill du läsa DN's recension av boken gör du det här.

En flicka hittas brutalt mördad i isoleringen på Birgittagården, en anstalt där unga flickor med destruktiva beteenden behandlas. Det är en av de andra flickorna som ringer kuratorn Daniel i panik mitt i natten med det hemska beskedet. Och Daniels fru Elisabet som var nattvårdare den natten är inte där. Försvunnen är också den flickan som misstänks för mordet. Joona Linna kallas in för att övervaka utredningen, samtidigt som hans förflutna börjar komma ikapp honom.

Den här boken alltså. Den här boken. Jag sträckläste hela på 3,5 timmar i lördags natt. Kunde inte sluta. Jag gillar fartfyllda deckare och den här står verkligen aldrig still. Jag vet att många tyckte att den förra var alldeles för osannolik och för hoppig, men sånt gillar jag. Överraska mig! Jag vill inte ha nedsupna gamla kommissarier som röker alldeles för mycket och lyssnar på klassisk musik. Jag vill ha nya saker och det tycker jag att paret Kepler (ja, jag vet vilka de är men skriver man under pseudonym får man finna sig i att jag skriver Kepler) leverar. Språker är inte det bästa alltid, men det gör vad det ska och det tar inte bort spänningen och obehaget i boken.

Jag tycker det är kul att man får veta mer om Joona Linna och hans privatliv, men jag saknar Saga Bauer. Hon är ju knappt med alls känns det som. Ta tillbaka henne i nästa bok! Sen hade jag velat veta mer om de andra flickorna på hemmet, speciellt den aggressiva Tuula. Varför är dom där? Vad har hänt dem tidigare? Kanske hade man kunnat få med det om man inte hade bestämt sig för att en av flickorna var mördaren direkt, utan låtit förhören med många av flickorna blivit en slags introduktion. Det hade jag gillat. Men som sagt, en riktigt, riktigt, bra deckare. Rekommenderas starkt!

Inga kommentarer: