Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

måndag 13 juni 2011

Lila Hibiskus - Chimamanda Ngozi Adichie


I Lila Hibiskus får man följa syskonen Jaja och Kambili som växer upp i ett strikt kristet hem. Deras far är en stor man i alla bemärkelser, han skänker pengar till de behövande, driver en tidning som säger vad de vill i ett korrupt samhälle och vinner till och med pris för sin godhet. Utåt sett i alla fall. För inom familjen är han en fruktad tyrann. En som bestraffar allt som går utan för det sanna livet, det kristna livet enligt honom. En tyrann som man fruktar så mycket att man inte vågar annat än att beundra och älska honom. Det är bara det att kärleken inte kommer ifrån hjärtats innersta vrår - utan är snarare signaler från hjärnan om överlevande.

Det är först när Jaja och Kambili får bo hos sin faster och deras kusiner under perioder som de inser att allt inte är som det ska hos familjen Achike. Motsättningar uppstår och tillvaron havererar bit för bit.

När jag läste En Halv Gul Sol av Chimamanda sa jag att det var någonting jag fastnade för, det var det minsann här också kan jag säga. Jag var fast från sida ett. Fy så hemskt. Ett fantastiskt porträtt av hur det är att både hata och älska någon, att inte veta bättre och att tro sig veta allt. Om yttre och inre godhet och hur olika kärleken och tron kan te sig fast de kommer från samma källa. Spring och köp för sjutton!

Inga kommentarer: