Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

söndag 27 mars 2011

Döden på en blek häst - Amanda Hellberg


Döden på en blek häst av Amanda Hellberg handlar om konststudenten Maja Grå som kommer till Oxford för att studera och för att hennes sedan länge försvunna mamma har hittats mördad. Det som följer under hennes tid där är flera underliga händelser, något som orsakar en del är Majas förmåga att se lite mer än oss andra. Något som både kan vara till nytta för att hitta hennes mammas mördare och för att lösa gamla mysterier på universitetet.
Jag blev positivt överraskad över den här boken. Jag gillade mystiken, personerna och att Majas förmåga inte var alltför framträdande hela tiden. Inte lika skräckinjagande som John Ajvide Lindqvists skräckromaner, men definitivt läsvärda. Jag vet att många inte håller med mig, men jag tycker ändå att man ska läsa Amanda Hellbergs första bok om Maja Grå först. Jag har inte gjort det och kände att det saknades vissa pusselbitar i Majas bakgrund. Inget avgörande, men har man möjligheten att läsa Styggelsen först så tycker jag att man ska ta den. Jag hittade den som läs-ex på jobbet och läste den som inbunden bok. Den har inte kommit ut som pocket än.

Inga kommentarer: