Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

tisdag 15 februari 2011

Svinalängorna - Susanna Alakoski


Nu har jag läst ut Svinalängorna av Susanna Alakoski. Boken hittar ni här.Jag kände mig nästan lite tvingad att läsa boken, så att jag skulle kunna se filmen på bio senare. Och det var bra. För boken berörde. Den handlar om Leena och hennes familj som bor i ett fattigare område i Ystad, hennes uppväxt och hur saker utvecklas i takt med att vi gör det. För i början av boken var allt betraktelser, sedda med ett barns ögon. Något var roligt, något var konstigt, något var till och med lite läskigt. Men det var fortfarande mest betraktelser. "Så här var det och så här är det". I takt med att Leena blir äldre förändras hennes syn på omgivningen, hon börjar leva med den, ifrågasätta den. Det är då boken verkligen växer enligt mig. Här blir den jättebra, ont i magen bra.

Inga kommentarer: