Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

fredag 13 september 2013

Americanah - Chimamanda Ngozi Adichie



Åh. Det är egentligen det enda jag vill säga om Adichies senaste bok, men jag ska försöka utveckla en aning. Americanah handlar om Ifemelu som flyttar från Nigeria till USA för att läsa på universitet. Hon har skinn på näsan och skaffar sig snabbt en allt mer amerikaniserad livsstil. I takt med att hon växer in i det amerikanska sättet att leva blir hon även medveten om hur det är att leva som svart i USA. Hon börjar blogga om sina reflektioner och bloggen är framgångsrik. Efter ett tag beslutar hon sig för att flytta hem igen och väl hemma tar hon upp kontakten med sin förre pojkvän Obinze. Man kastas mellan nutid och dåtid, ibland får vi följa Obinze men mest är det Ifemelu som representeras.

Jag läste den här på engelska trots att jag läst de tidigare på svenska och jag måste säga att översättaren har gjort ett jättebra jobb, för jag får exakt samma känsla som i hennes tidigare böcker. Och Adichie sen, vad bra hon är! En återkommande scen är när Ifemelu sitter hos en frisör, en tjej som flätar hennes hår. Ett besök som hon gör strax innan hemresan. Jag vet inte vad det är med den scenen, men jag kan verkligen se den framför mig. Den kvava salongen, tv:n som står på, de smått obekväma stolarna, en varm och lite trött Ifemelu och en pratglad frisörska. Och relationen med Obinze, den unge mannen hon lämnade för en utbildning i USA.

Ja, alltså. Gillar ni Adichie kommer ni inte att bli besvikna. Vill ni läsa på svenska får ni dock vänta tills i oktober.

Inga kommentarer: