Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

måndag 19 augusti 2013

Chimamanda Ngozi Adichie - We should all be feminists



Jag har precis lyssnat klart på ett TED Talk med ingen mindre än Chimamanda Ngozi Adichie. En av mina absoluta favoritförfattare. Jag är halvvägs igenom hennes nya bok Americanah och är inte besviken. Besviken blev jag inte heller av det här talet. Hon är så himla häftig och klok. Säger så mycket bra saker. Hon berättar om händelser i en kultur som kanske inte är vår egen, men som ändå påverkar hur vi ser på kvinnor i världen i dag. Det intresserar och chockerar mig när hon berättar om händelser som hon varit med om i Nigeria, hur hon blivit bemött i vissa situationer, hur kvinnor generellt sett blir bemötta. Lyssna (titta på) hennes TED Talk och snälla  - läs hennes böcker.

Inga kommentarer: