Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

tisdag 9 juli 2013

Blåbärspaj

Igår efter maten bestämde jag att vi skulle äta blåbärspaj till efterrätt. Eftersom jag kör någon slags sockerdetox, eller ja, försöker dra ner på sockerintaget fick det bli en annan slags paj än i vanliga fall. Receptet hittade jag i en bok vi har hemma som heter Klaras hälsomat. Receptet kan jag verkligen rekommendera då det var både lättlagat och gott.


1 dl kokosflingor
1 dl mandlar
1 dl havregryn
75 g smör
1 tsk socker
4 dl blåbär

Först mixade jag mandlar, kokosflingor och havregryn i en matberedare. Sen tillsatte jag smöret i små bitar och mixade allt tillsammans. Anledningen till att jag inte ville mixa allt tillsammans från början är att vår matberedare inte är så bra och jag var rätt för att det bara skulle bli kladdigt och att mandlarna inte skulle bli ordentligt mixade. Efter det smörade jag två formar och använde lite kokosflingor som ströbröd innan jag hällde i blåbären i formarna och fördelade smuldegen över. In i ugnen i ca 10 minuter på 200 grader. Vi hade lite grädde till, men yoghurt (eller vaniljssås om man äter socker) är säkert också jättegott!

Inga kommentarer: