Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

onsdag 10 april 2013

Inlagd rödlök


För några veckor sen började vi laga mat ur Texmex från grunden. Det är en fantastisk bok och allt vi har gjort hittills har verkligen blivit hur gott som helst! Där fanns ett recept på inlagd rödlök som jag provade att laga, och det var så himla gott! Jag har varit lite osäker på om jag kunde lägga ut receptet här i och med att det är en del av en bok som Jonas Cramby har jobbat fram, men så hittade jag receptet på DN:s hemsida och då kändes det lite bättre.

Ingredienser:
2 rödlökar
2 dl vitvinsvinäger
1/2 dl strösocker
1 msk salt
1 lagerblad
1/2-1 färsk chili

Skiva löken tunt. 
Blanda övriga ingredienser och värm i en kastrull tills det kokar.
Lägg i löken och sjud 30 sekunder. 
Låt kallna och häll över allt i en snygg burk tillsammans med chilin. 
Låt stå 6–8 timmar i kylskåp tills löken långsamt ändrar färg från rödvit till vackert ljusrosa. Håller ett par dagar i kylskåp.

Löken passar superbra till en chiligryta och lite gräddfil, men jag använder den till massa annat. Har på mackan, i salladen, i röror och ja, säkert massa annat också. Prova vetja!

2 kommentarer:

Frida sa...

Hej! Surfade runt lite och hamnade här, vilken fin blogg du har! Jättefina foton verkligen. Ha en fin fredag :)

Sara sa...

Frida: Men åh, vad kul att höra :) Din blogg är himla fin också, massa roliga pyssel :D