Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

torsdag 29 mars 2012

JButiken

För ett par veckor sen beställde jag nya skal från jButiken. I tisdags kom de. Jag tycker de är sjukt fina och är supernöjd med skalen, men jag tror inte att jag rekommenderar er att köpa skal ifrån jButiken på grund av det bemötandet jag fick när mina skal inte dök upp i tid. Kvalitén på skalen är det än så länge inget fel på.

Leveranstiden på mina skal var 7-12 dagar när jag beställde dem, de skulle alltså nå mig senast onsdagen den 21/3. Några dagar efter min beställning ändrade de leveranstid på mina skal så att leveranstiden var 4-7 dagar. Jag antog att mina skal fortfarande hade 7-12 dagars leveranstid. Torsdagen den 22/3 hade jag fortfarande inte fått mina skal och jag mailade deras kundtjänst via mailadressen de angav på hemsidan.

Mitt mail till kundorder
Hej!
Jag beställde två skal från er den 5/3 och leveranstiden var då 7-12
dagar. Jag har ännu inte fått mina skal och undrar när ni tänkte att
de skulle nå mig för jag hade räknat med att de skulle komma senast
igår?
Mitt ordernummer är: XXXXX



På fredageftermiddag hade de ännu inte svarat på mitt mail och mina skal hade inte heller kommit, så jag skrev till dem på deras Facebookhemsida. 


Mitt meddelande på deras FB-sida:
Nu har jag väntat 14 dagar på mina iphoneskal istället för de maximala 12 som ni hade 
angett när jag beställde, har skickat mail som jag inte fått svar på. Har ni problem med leveranserna?


På måndagen den 26/3 fick jag svar både på FB och via mailen, vilket visade sig vara exakt samma svar.  

Svaret från jButiken på FB/mail:
Hej Sara!
Fick meddelande om att du försökt att kontakta oss på FB.
FB är inte till för den typen av kontakt.
Jag ser inte heller att du försökt att mejla oss tidigare inte från den registrerade adressen som du använt i butik i alla fall.
När du beställde dina varor så var det leveranstid på ett av skalen där av har ej din leverans blivit utskickad än.
Det beräknas att skickas i denna vecka.

Ha en fortsatt trevlig dag.

Här blev jag väldigt irriterad. Att påstå att man inte fått något mail och att jag har angett fel mailadress känns inte helt riktigt. Jag fick mitt ordernummer skickat till min gmail så jag har svårt att tro att jag angav någon annan adress. Sen undrar jag varför det spelar någon roll från vilken adress jag skickar mitt klagomål ifrån när de får mitt namn och ordernummer. Alla mail borde ju nå fram ändå. Men nu hade jag skickat från rätt adress, så det borde inte spela någon roll. Att Facebook inte är till för den sortens kontakt stämmer inte riktigt heller, då de faktiskt inte skrivit vad för sorts meddelanden de vill ha på Facebook (men jag antar att de helst vill ha positiva sådana). 

Deras argument om att det var leveranstid på mina skal stämmer, det som inte stämmer är argumentet om att det är anledningen till att skalen inte kommit. Problemet var ju att den leveranstid de angett till mig på hemsidan hade överskridits! 

De fick två olika svar, ett på FB och ett via mail. 

Mitt mailsvar: 
Hej!

Anledningen till att jag skrev på FB var att jag inte fick något svar
på mailet jag skickade i torsdags (dagen efter förväntad leveransdag).
FB är en kommunikationskanal där man som företag har chans att hålla
kontakten med sina kunder och jag antog att om ni inte svarar på mail
så skulle man kunna kontakta er på annat sätt. Bifogar mitt mail som
jag skickade i torsdags, då det inte ens verkar ha nått er.

När jag beställde var leveranstiden 7-12 dagar på båda varorna och
sedan jag beställt skalen har ni till och med sänkt leveranstiden till
4-7 dagar på båda varorna, så jag tycker det är konstigt att ni inte
kunnat skicka min beställning. Sänkningen av leveranstiden skedde
någon dag efter min beställning och det framgick ingenstans att ni
inte har någon av produkterna i lager. Det framgick inte heller att
leveranstiden skulle vara längre än den ni satt ut på hemsidan. Är det
så att ni skickar varorna inom den tiden borde de vara skickade i
torsdags, vilket de inte verkar vara. Om det är så att något av skalen
blivit försenade skulle det underlättat om jag som kund fått reda på
det.

/Sara

Mitt FB-svar:
Jag mailade till den adressen ni hade till kundtjänst och angav problemet samt mitt ordernummer. Det framgick ingenstans att det skulle vara längre tid på någon av skalen och när jag tittade förra veckan så har ni sänkt leveranstiden på dem. Är mycket besviken då jag räknat med att få skalen på utsatt tid. 

jButikens FB-svar:  
Det sänks automatiskt till det utsatta datumet! Leveranstiden står jämte köp knappen, vi kan tyvärr inte göra det tydligare än så! Mvh jButiken

Det är mycket spännande att de förklarar vart leveranstiden står, när jag påpekat att den först var maximalt 12 dagar och att jag sett att de sänkt den efter mitt inköp. 

På tisdagen (27/3) fick jag ett nytt mail från en annan person på jButiken

jButikens mail: 
Hej Sara!

Din beställning är skickad och du bör ha det idag!
Ha det gott!

Mycket riktigt kom mina skal senare samma dag. Lite konstigt att någon dagen innan hävdade att min beställning inte var skickad, men skulle skickas senare under veckan. 

Jag var inte ute efter att klaga på jButiken när jag skickade mina meddelanden, utan ville bara veta när skalen beräknades komma. Hade de skrivit att mina skal hade blivit försenade och ursäktat sig för detta hade jag varit nöjd med det. Att de sen valde att svara på ett, enligt mig, oproffsigt och ganska otrevligt sätt gjorde att jag som kund fick en mycket mindre trevlig upplevelse av jButiken

9 kommentarer:

Sofia sa...

Så tråkigt med ett sådant bemåtande. Gör att hela köpet känns tråkigt.

Hanna sa...

Dom borde gå en kurs i kundbemötande..... :\ Tur att skalen iaf dök upp till slut!

Ha det gott!!

Anonym sa...

Hej, har för 10 dagar sedan beställt skal och skärmskydd till mina döttrar, har varken fått mejl besvarat eller fått tag i någon via telefon?

Är de seriösa?

Anonym sa...

Samma för mig. Har gått 12 dagar sedan jag beställde inte fått eller hört nå kg heller..

Sara sa...

Hmm, det verkar inte bara vara en engångsföreteelse. Trist!

Anonym sa...

Beställde en tre stjärnsmejel till min son den 30 september och har skickat 4 mail men utan svar eller resultat? Uselt gjort.

Manda sa...

Jag har väntat i snart 5 veckor på ett skal jag beställt och betalt. De svarar på mail och lovar leverera men det händer inget. Vill varna för dem, de är inte seriösa.

Anonym sa...

dom är useriosa svara inte i telefon har majlat 4 gr.fick ingen svar .dålig fick vänta 2 veckor efter skal till mobilen har sckikat tillbaka men ska betalla faktura endå dom drog inte tillbaka från klarna .idioter är förbannat .

Anonym sa...

Samma här. Beställde ett ipadskal 1/2! Har ännu ej fått det och inget svar på mina tre! Mail. Däremot har jag fått en påminnelsefaktura! Den har jag genom kontakt med Klarna lyckats få vilande. En otroligt oseriös butik. Avråder alla jag känner från att nyttja den. Ingela