Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

tisdag 13 december 2011

Steve Jobs - En biografi av Walter Isaacson


Det här var en bok jag kände att jag var tvungen att läsa. Inte för att jag var superintresserad utan på grund av all uppståndelse när han dog, faktumet att jag faktiskt ägde flera av "hans" produkter och för att jag tror att det är en bok jag kommer vilja ha läst. Ska man vara självgod tycker jag att jag fattade ett utomordentligt beslut.

Jag vet inte om jag behöver berätta vad den handlade om då det är ganska självklart. Men om det finns någon som missat rubriken på inlägget så handlar den om Steve Jobs. Eller om Apple. Jag vet inte riktigt. Kanske är Steve Jobs så mycket Apple att det blir en biografi om Apple också.

Jag är inte överdrivet kunnig inom teknik, jag kan nästan ingenting om datorers hård- eller mjukvara, eller om datorindustrins historia. Jag var orolig för att det skulle vara kärnan i boken. Det var det inte. De delar som var överdrivet tekniska för min smak behövde jag inte läsa supernoga, för man förstod resten av boken ändå. Det förvånade mig att boken inte var en hyllning till Jobs, utan Walter Isaacson var ganska kritisk till Jobs som person och de beslut han fattade. Jag kan tycka att det gick lite till överdrift. Man förstod liksom efter de första kapitlen att han var en stor skitstövel, ändå kände Isaacson ett behov av att fortsätta trycka på det igenom hela boken. Ändå gillade jag boken. Det var väldigt intressant läsning och jag skulle absolut rekommendera den. Jag tror att det är svårt att första hur viktig Steve Jobs var för Apple, hur viktig Apple var för Steve Jobs och hur viktigt Steve Jobs och Apple har varit för oss utan att ha läst den. Så köp den ni, fastän det är en tegelsten. Att jag läste min på Kindle gjorde det hela mycket enklare.

Inga kommentarer: