Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

tisdag 20 december 2011

Sju jävligt långa dagar - Jonathan Tropper


Jag har ju tyckt om flera av de böckerna som ges ut av Gilla Böcker, men eftersom jag bara läst deras ungdomsböcker ville jag testa deras skönlitterära böcker. Så jag blev väldigt glad när vi fick lite läsexemplar till butiken, bland annat Jonathan Troppers bok "Sju jävligt långa dagar".

Boken handlar om Judd som, när han ska överraska sin fru på hennes födelsedag, hittar sin fru i sängen med sin chef. En kort tid senare dör hans pappa och han tvingas åka hem till sin familj för att närvara på begravningen. En av pappans sista önskningar var att familjen skulle sitta shiva för honom,  Hans familj är rätt speciella och det blir sju jävligt långa dagar fyllda med lite av varje.

Det här var en ganska perfekt bok att läsa under en lite tuffare period på jobbet när man inte orkar engagera sig för mycket i någonting. Boken är lättläst och tonen är bitter, ironisk och humoristisk. Helt plötsligt tänker jag ut massa småironiska kommentarer i huvudet när någon säger någonting till mig och ibland ler jag för mig själv när jag läser. Jag gillar den deppiga, bittra tonen i boken - det påminner mig lite om Jenny Jägerfelds "Hål i huvudet" som jag också gillade. Kanske hade Tropper kunnat skära ner lite på sexsnacket och grabbigheten, men det är okej för jag gillar resten. Det blir aldrig tråkigt i Jonathan Troppers bok och jag vill läsa hans första bok, "Konsten att tala med en änkling" i framtiden.

Inga kommentarer: