Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

söndag 18 december 2011

En bit av mig fattas - David Levithan


En bit av mig fattas har sin början den 11:e september 2001 i New York. Claire är i skolan när tornen faller, Jasper sover sig igenom hela händelsen men vaknar sen och plockar upp papper som tagit sig från tornen till Brooklyn och Peter skolkar för att köpa en nysläppt skiva. Boken handlar om tiden efteråt, om de som inte blev drabbade men blev drabbade ändå. På grund av Claires nattliga promenader och en misslyckad försenad dejt börjar en vänskap växa fram mellan de tre och känslorna om terrordådet får ett utlopp.

Den här var himla bra! Så häftigt att få läsa om WTC som om man vore där. Jag kommer bara ihåg att jag varit och tränat och när jag kom ut till Eriksdalsbadets fik så stod alla och tittade på tv:n, så jag stod där och såg det hela. Sjuk känsla. Åter till boken. Jag gillade att boken bytte personer, ibland mitt i en händelse. Claire, Jasper och Peter verkade vara fina människor. En sak till som jag inte hade någon aning om innan jag började läsa boken - killar gillar killar. Både Jasper och Peter var homosexuella, utan att det blev en bok om att komma ut eller "hur man gör". Nej, de gillade bara killar med allt vad det innebär. Gillades starkt!

Det var den första ungdomsboken jag läst om WTC och den var välskriven. Läs den!

Inga kommentarer: