Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

torsdag 17 juni 2010

Dagens

Är nöjd med dagens träning, men det sved ordentligt i benen efter gårdagens pass. Igår körde jag benböj med en 7 kilosboll som extravikt, samt några utfallssteg med 8 kiloshantlar. Där fick jag dock avbryta för det gjorde för ont. Mer av det senare alltså!

Dagens pass blev enkelt. Intervallöpning. Körde 5 minuter gång på ca 7,5 km/h, sen 5 min löpning där jag ökade varje femminutare successivt från 8-10 km/h. Lite mesigt kanske, pulsen låg som mest på 175, och det var under de 5 sista minutrarna. Jag tänker fortsätta träna i lagom pulstempo. Det är ju mitt hjärtas sätt att säga hur mycket jag pressar det.

Intervallträning är bra för förbränningen. Jag som bara kört lågintensivt (tråkigt och tröttsamt, men bränner mest fett) kompletterar gärna med intervallträning.
Såhär står det om intervallträning på den här sidan.
Det är bevisat att under intervallträning får du en ökning i produktionen av tillväxthormoner vilket ger en positiv fettförbränningseffekt. Dessutom visar flera studier att intervallträning förbättrar syreupptagningsförmågan. Syreupptagningsförmågan är det som mäts när man mäter formen. 


Efter det blev det lite situps med 7 kilosbollen, rygglyft och benkast. Kör mest med kroppen som motvikt, ibland med lite extra. Men någonstans måste man börja.

Bilden föreställer förresten ett supergott GI-bröd som jag köpte som matbröd på Coop. Innehåller bland annat pumpafrön, solrosfrön, linfrön och havregryn. Bra som alternativ till alla rågbröd. 

Inga kommentarer: