Follow this blog with bloglovin

Follow You Really Got A Hold On Me

onsdag 23 juni 2010

5 enkla steg för att nå ditt mål


Något som det pratas mycket om just nu är mål och vikten av att träna målinriktat! Jag har alltid haft svårt för mål, mest för att jag varit så rädd för att inte uppfylla dem. Men nu när jag läst på en del om vad det innebär att ha ett mål med det man gör känner jag mig nästan pånyttfödd! Jag tänkte därför berätta lite om hur man sätter sina mål, utifrån vad jag läst och tagit reda på om saken.


Målet ska vara svåruppnått, men inte omöjligt
Det ska alltså vara något som du måste kämpa för att uppnå, men som ändå är inom räckhåll. Här är det viktigt att tänka efter innan. Det är nämligen lätt att bestämma att "om tre månader ska jag gått ner tio kg, slutat röka och kunna springa 2 mil utan att bli trött", men har du verkligen tid med allt det här? Vad innebär ditt mål egentligen? Är det inte bättre att sätta "Om tre månader ska jag ha gått ner 5 kg på ett hälsosamt sätt, samt bara röka 5 ggr/dag? Tänk efter före!

Målet ska vara mätbart
För att skapa motivation måste ditt mål vara mätbart, det vill säga att du ska kunna jämföra innan målet sattes samt efter det är uppnått och se resultat. Ett mål såsom "jag ska börja träna" är ganska värdelöst, för vad innebär det att träna? 1 gång i veckan, eller 1 gång i månaden? Nej, skriv istället att "jag ska träna 3 ggr/vecka" så kan du lätt gå tillbaka och se dina framsteg!

Ett mål ska ha en deadline
Bestäm när du ska ha uppnått ditt mål, så du inte skjuter det på framtiden. Bli inte en "ska bara"-person. Ta tag i det du vill förändra direkt. Men tänk på att det inte behöver gå fort för att vara bra. Sätt gärna upp mätbara delmål som kan peppa dig att fortsätta. Som att väga dig 1 gång i veckan/månaden.

Målet ska ha en plan
För att kunna fullfölja ditt mål måste du veta hur du ska ta dig dit, annars blir det lätt att halka in i ett "imorgon är en bättre dag"-tänkande. Vill du gå ner i vikt genom att äta och motionera? Bestäm då hur ofta du vill/kan träna och vad det är du behöver förändra i din kost. Tänk på punkt 1 när du gör planeringen, det ska inte vara omöjligt - bara svåruppnått!

Målet ska vara nödvändigt
Hur ofta har du gjort något som du upplevt som totalt onödigt och faktiskt blivit riktigt nöjd med resultatet och njutit av resan dit? Tänkte väl det. Se till att ta reda på varför du gör det du gör. Svaret på den här frågan ska sporra dig i tuffa tider. Exempel: Jag vill sluta röka för att visa att jag kan, jag får bättre hy, bättre kondition, friskare naglar, snyggare hår, bättre tänder, minskar risken för cancer osv.

Inga kommentarer: